Heksekøkken

Heksekøkken - Gretchen

 

Faust føres til en gammel heks, der under mange ceremonier skænker ham en ungdomsdrik. Da Faust sætter den til munden, slår en lille flamme op, og han bliver 30 år yngre.

Heksens tryllespejl viser ham den vidunderskønne, uskyldsrene Margarete, og han forelsker sig prompte. Faust og Mefisto opsøger Gretchen og lokker hende med smykker og søde ord i Fausts arme så de forelsker sig lige håbløst i hinanden, men djævelens veje er ondsindede. Gretchen forledes til at give sin mor en sovedrik, så hun ikke vågner om natten ved Fausts visit, men moderen vågner aldrig igen. Faust bringer Gretchen i ulykke, myrder ved Mefistos kraft hendes broder Valentin i duel, og han glemmer hende igen alt for længe…

Det er helt tydeligt at kvindekønnet er fuldstændig ukendt for Faust indtil nu, og en fin detalje er, at denne scene bliver påbegyndt, da Goethe i 1786 ’flygter’ til Rom fra sine forpligtelser i Weimar som minister, teaterdirektør og forlovet, og her har han muligvis først sin seksuelle debut. Da han vender hjem igen efter to års fravær opnår han ikke uden videre tilgivelse af sin omgangskreds, men han sætter også prikken over i’et ved helt skandaløst at lade den 23årige Christiane Vulpius flytte ind hos sig som sin kæreste, selvom hun ikke tilhører hans ’naturlige’ omgangskreds. Men det er en anden historie.

 

Gretchen er over 14 år, som Faust bemærker, og hun er bestemt modtagelig for både erotiske og sociale fristelser, så hun bliver revet ud af sin enfoldige, fromme og fattige verden da Faust og Mefisto kommer ind i hendes liv.

Søren Kirkegaard tolker Goethes Faust i 1843 i bogen ’Enten – Eller’, og han rammer med beskrivelsen af Fausts forhold til Gretchen noget meget centralt om forholdets indledning, men deres relation bliver efterhånden dybere end som så.

 

”…han (Faust) søger hos den uskyldige og enfoldige unge pige vampyragtigt sanselighedens umiddelbarhed som surrogat for den uopnåelige højere erkendelse, som jordånden ikke fandt ham værdig til” – Søren Kirkegaard, Enten – Eller

 

Gretchen portrætterer den efterladte, gravide pige ved sin spinderok, der tænker på Faust og begræder sin skæbne.

 

Lyt til Gretchens sang!