Auerbachs kælder - Studentenlieder
Mefisto tager Faust med til en drikkekælder i Leipzig fyldt af fordrukne syngende studenter. Mefisto borer huller i bordets planke, sætter vinpropper i, og hver får den vin han ønsker direkte ud af bordet - men da vinen spildes, står der flammer op af gulvet!
Mefisto: ”Det første som jeg har at gøre,
er dig i lystigt lag at føre,
hvor let man lever ser du bedst
på disse svende her; hver dag er dem en fest.
Med magert vid og fyldigt selvbehag
de dreje sig i snever cirkeldans,
som kattekillinger om deres svans,
når ikke tømmermænd gør hjernen svag.” 2158
I 1775 udløser forlovelsen mellem Goethe og bankierdatteren Lili Schönemann en større personlig krise. Han føler sig som en bjørn i fangenskab, og skriver kort før forlovelsens opløsning det mest utrolige skriftemål i brevet til en veninde. Goethe beskriver bl.a. sig selv som en rotte, der har spist gift og ædes op indefra af den. På pudsig vis finder denne krise vej til en lystig vise i Auerbachs kælder, der latterliggør en forelsket student på groveste vis ved netop at sammenligne ham med en døende rotte, der har spist gift.
2126 En Rotte i en Kjældervraa
Af Smør og Skinke strutter
Og fik en lille Mave paa
Som salig Doktor Luther.
Men Pigen strøed gift engang
Og Verden blev den da for trang.
Som om Kærlighed krøb den i Kroppen.
Den foer omkring som rent besat
Og drak af alle Pytter,
Den gnaved Alt, hvad den fik fat,
Men ingenting det nytter;
Af Angst den gjorde mangt et Hop,
Og Aanden gav den næsten op,
Som om Kælighed krøb den i Kroppen.
Til Køkkenet løb den i sin Nød,
Skøndt det var midt på Dagen;
Ved vasken faldt den om som død
Med Stønnen og med Klagen.
Men Mordersken hun lo så fræk:
Nu piber den sit sidste Kvæk,
Som om Kærlighed krøb den i Kroppen.
Studentenlieder er et portræt af de syngende fulde studenter. De kan hverken holde takten eller tonearten, de ser dobbelt og citerer pludselig en lærd akademiker blandet med fuldemandssnøvlen og hik, for så at synge ukoordineret videre.
Lyt til en bid af Studentenlieder her!
Piet Hein rammer noget alment menneskeligt med sine digte.
Vi har fundet inspiration i hans beskrivelser af overgangen mellem vinter og vår, og det er blevet til tre nye satser for ligestemmigt kor.
Både ord og toner fortæller om lysets symbolske rejse gennem årstiderne og den tilsyneladende sårbarhed i de spæde første tegn på liv, som alligevel indeholder en vældig kraft.
”Det er lyset, se nu letter det til årets lange flugt som en fløjtelyd i himlen over huset”
- Piet Hein
Satserne er skrevet til vokalensemblet Cappella Clara.
Komponist: Katrine Schink
Arrangør: Anne Agerskov
Udgivelsen er kan bestilles ved henvendelse på:
anneagerskov@msn.com